ایدهها از کجا میآیند؟ دیوید لینچ، فیلمساز مشهور جهانی، با کتاب صیدِ ماهی بزرگ روزنی کمیاب به روی اسلوبهای هنریاش، سبک کار شخصیاش و بهرههای خلاقانهی فراوانش از تجربهی مراقبه میگشاید. لينج شرح میدهد که چگونه به درون «شیرجه» میزند، ایدهها را مانند ماهی «صید» میکند و آنها را مهیای صفحهی تلویزیون، پردهی سینما یا دیگر رسانههای مورداستفادهاش نظیر نقاشی، موسیقی و طراحی میسازد. لینچ برای نخستینبار در مورد تعهد سی و اندی سالهاش به مراقبهی تعالیبخش و تأثیری که بر فرایند خلاقیت او نهاده مینویسد. لینچ در فصلهایی کوتاه، از شکلگیری ایدههایش حرف میزند؛ اینکه از کجا میآیند، چطور آنها را به چنگ میآورد و کدامیک بیشتر او را جذب خود میکند. او توضیح میدهد که چگونه افکارش را به عمل درمیآورد و به چه صورت با اطرافیانش تعامل میکند. سرانجام به تعمق در مورد «خود» و دنیای پیرامون میپردازد و اینکه چگونه فرآیند «شیرجه زدن به درون» که بر کار او تأثیری ژرف نهاده، مستقیما میتواند به دیگران سود برساند. صیدِ ماهی بزرگ برای انبوه طرفداران لینچ همچون مکاشفهای است که موجب درک بهتر دیدگاه شخصی وی میشود. در ضمن برای کسانی که نمیدانند خلاقیت خود را چگونه رشد دهند، کتابی جالبتوجه است. دیوید لینچ، کارگردانی که سه بار نامزد جایزهی اسکار شده است، یکی از فیلمسازان پیشتاز دوران ماست. از اوایل دههی هفتاد میلادی تا به امروز پروژههای عامه و منتقدپسند لینج، ازجمله «کله پاک کن»، «مرد فیل نما»، «قلبا وحشی»، «توئین پیکس»، «مخمل آبی»، «مالهالند درایو» و «اینلند ایمپایر» در جهان به آثاری تعبیر میشوند که دیوار بین سینمای هنری و فیلمسازی هالیوودی را فروریختهاند.