اسلاوی ژیژک، این فیلسوف، منتقد فرهنگی و کوشندهی سیاسی، چارچوب مسحورکنندهی تازهای برای نگرش به نیروهای خشونت در جهان ما بهدست میدهد. وی با دستمایه قرار دادن تاریخ، فلسفه، کتابها، فیلمها، روانپزشکی لکان و لطیفهها به بررسی شیوههای فهم و بدفهمی خشونت میپردازد. ژیژک با استفاده از بینش فرهنگی بیمانند خود تبیین تازهای از شورشهای سال 2005 پاریس ارائه میکند؛ در سهل گیری نسبت به خشونت که بر اساس انساندوستی انجام میشود تردید روا میدارد و به شکلی جسورانه به تأمل دربارهی تصویر قدرتمند و عزم جزم تروریستها روزگار حاضر مینشیند. به گفتهی ژیژک خشونت سه شکل دارد: کنشگرانه (جنایت، ارعاب)، کنشپذیرانه (نژاد پرستی، نفرت پراکنی، تبعیض) و سیستمی (تأثیرات فاجعهبار نظامهای اقتصادی و سیاسی)؛ و غالباً یکی از شکلهای خشونت مانع از دیده شدن دیگر شکلهای آن میشود و بدین ترتیب مسائل پیچیدهای پدید میآید. آیا پیدایش سرمایهداری و درواقع تمدن بیش از آنکه جلوی خشونت را بگیرد سبب خشونت نمیشود؟ آیا مفهوم سادهی «همسایه» آبستن خشونت است؟ آیا ممکن است شکل مناسب اقدام بر ضد خشونت در زمانهی ما صرفاً تعمق و اندیشیدن باشد؟ ژیژک از این پرسشها و پرسشهای دیگری که به همین اندازه اندیشمندانه است آغاز میکند و در اثری که جایگاه او را بهعنوان یکی از پردانشترین و فتنهانگیزترین اندیشمندان دوران نو تحکیم خواهد کرد به بحث دربارهی خشونتِ سرشته شده در ذات جهانی شدن، سرمایهداری، بنیادگرایی و زبان میپردازد.
این کتاب توسط اسلاوی ژیژک نوشته شده است و به همت علیرضاپاکنهاد ترجمه شده و انتشارات نی این کتاب را در 210 صفحه و در قطع رقعی به چاپ رسانده است.