در بسیاری از فیلم‌ها و انیمیشن‌ها دیده‌ایم که برای تیز کردن نوک نیزه‌های چوبی از چاقو‌های بُرنده استفاده ‌می‌کردند چراکه آن زمان تجهیزات نظامی مثل این روزها کامل نبود و آدم‌ها هر چیز تیزی را به عنوان سلاح استفاده می‌کردند، بگذارید یک مثال ساده دیگر برایتان بزنم: احتمالا خیلی از شما انیمیشن عصر یخبندان را دیده‌اید؛ شخصیتی به نام باک یک چاقوی تیز داشت که با استفاده از آن چوب می‌تراشید و مجسمه‌های زیبا می‌ساخت. این نشان می‌دهد که از زمان‌های بسیار دور تراش‌کاری امری بدیهی بوده‌است چراکه جزئیات کوچک در زندگی امروز حاصل گذشته‌ها هستند. در اصل ریشه ساخته شدن تراش قدمتی دیرینه دارد اما با جهت گرفتن کاربرد، نامی متفاوت گرفت.

مداد تراش

مداد تراش یا همان تراش جزوی از گروه نوشت افزار برای تیز کردن نوک مداد است و این‌کار را با بریدن یا ساییدن پوسته مداد انجام می‌دهد که می‌تواند دستی یا مکانیکی باشد. زاویه‌ای که تیغه تراش نسبت به مداد دارد، شدت تیزی را مشخص می‌کند. برخی ‌از انواع این محصول به کمک یک تیغه نازک و بعضی دیگر به واسطه دو تیغه استوانه‌ای عمل تراشیدن مداد را صورت می‌دهند.

سری به گذشته‌ها بزنیم:

ابتدا برای ساخت مداد از سرب استفاده ‌می‌کردند اما به تدریج گرافیت و زغال چوب جایگزین آن شدند ولی چون دست در اثر نوشتن سیاه می‌شد، آن را داخل پوششی قرار می‌دادند تا مانع سیاهی شود و مثل کاغذ ساندویچ کم کم بازش می‌کردند. بعدها از چوب به عنوان پوشش استفاده شد که اگرچه باز کردن این لایه سخت بود اما نوشتن را بسیار تسهیل می‌کرد. آن زمان برای رسیدن به مغزی مداد، چوب را ذره ذره با چاقو می‌بریدند یا سمباده می‌زدند، سپس ابزاری برای این کار ابداع شد که قلم تراش نام گرفت. امروزه قلم تراش کالایی کلاسیک و شیک محسوب می‌شود که محدوده قیمتی گسترده‌ای دارد، اما افراد زیادی نیستند که به دنبال خرید آن باشند.

اختراع تراش به عنوان یک محصول خاص

ابتدا در سال 1828 یک ریاضی‌دان فرانسوی با قرار دادن یک تیغه در زاویه 90 درجه در داخل یک مکعب چوبی، توانست اولین تراش را اختراع کند. آقای برنارد لاسیمون با این کار اختراع شماره 2444 را در کشور فرانسه به ثبت رساند اما با استقبال خوبی مواجه نشد چراکه انتظار می‌رفت این اختراع باعث شود که عمل تراشیدن آسان‌تر شود اما چنین چیزی رخ نداد.

چندی بعد فردی به ‌نام تری دیس استواکس با اعمال تغییراتی در اختراع قبلی، یک تراش جدید ارائه داد. او یک محفظه مخروطی شکل به این ابزار اضافه کرد و در نهایت بعد از گذشت چند سال شخص دیگری که والتر فوستر نام داشت این محصول را کمی اصلاح کرد و به تولید انبوه رساند. با وجودی که این کالا ارتقا یافته و بهتر از نمونه‌های قبلی بود مشکلش آن بود که حتما باید بین مداد یا تراش، یکی ثابت می‌ماند و در نهایت ممکن بود هنگام تراش کردن نوک مداد بشکند.

سرانجام جان لی‌لاو، این ایراد را هم برطرف کرد و مکانیسم به گونه‌ای بود که مداد در داخل تراش می‌چرخید و تیز می‌شد و به‌ خاطر سبک بودن، قابل حمل بود و بسیار مورد توجه قرار گرفت.

 

قیمت انواع تراش

با توجه به تنوع مدادها و تنوع کاربرد آن ها، از هنر گرفته تا در صنعت، هر کدام از این مداد های مختلف نیاز به تراش های متفاوتی دارند اعم از تراش دستی ساده و مخزن دار، تراش رومیزی، تراش برقی و ....

یکی از مهم‌ترین آیتم‌های مورد نظر مشتریان در انتخاب محصول قیمت آن است. به خصوص در خرید مداد تراش افراد زیادی قیمت تراش رومیزی برایشان بسیار مهم است به حدی که حتی گاهی این مورد از کیفیت هم پیشی می‌گیرد!!

در خرید تراش رومیزی میزان هزینه با میزان کیفیت نتیجه مستقیم دارد؛ زیرا این تراش ها مناسب تمامی سنین از کودک تا بزرگسال هستند، پس سعی کنید بهترین انتخاب را داشته باشید. البته هر کس با توجه به نیاز و کاربرد مداد تراش، محصول مورد نظر خود را انتخاب می کند. در ادامه به معرفی تعدادی از انواع تراش ها می‌پردازیم.

 

مداد تراش ساده

تراش دستی ساده و امروزی شبیه به‌ مدل‌های قدیمی است با این تفاوت که در گذشته بدنه آن را از چوب می‌ساختند ولی امروزه از پلاستیک و آلومینیوم تهیه می‌کنند.

 

مداد تراش مخزن دار

مداد تراش مخزن‌دار درواقع همان تراش معمولی است، جوری که به یک مخزن متصل شده تا خورده ‌تراش‌ها را در خود جمع کند. این مخزن نقش یک سطل آشغالی کوچک را بازی می‌کند.

تراش دوقلو ممکن است مخزن‌دار یا ساده باشد و شامل دو حفره است که یکی برای مدادهای عادی است و دیگری برای مدادهای ضخیم‌تر استفاده می‌شود.

 

تراش رومیزی

تراش رومیزی یکی از محبوب‌ترین مدل‌ها برای کودکان و نوجوانان است و روش استفاده از آن به این شکل است که شما باید مداد را داخل حفره تعبیه شده قراردهید و با چرخاندن دستگیره پشت دستگاه آن را بتراشید. خورده چوب‌هایی که باقی می‌مانند هم داخل یک مخزن ریخته می‌شوند و شما می‌توانید به آسانی، با درآوردن مخزن آن‌ها را خالی کنید.

 

تراش فانتزی

اگر به دنبال پیدا کردن یک هدیه مناسب برای کودکان و نوجوانان هستید، پیشنهاد من به شما خرید تراش رومیزی بچه‌گانه و انواع تراش‌ رومیزی فانتزی است. شکل‌های گوناگونی تراش کیوت و تراش عروسکی به شکل های خرس، پنگوئن و انواع حیوانات دیگر توانسته‌اند جذابیت چشم‌گیری در ظاهر این دسته از محصولات ایجاد کنند. از هر کدام از انواع تراش های معرفی شده، تراش فانتزی دخترانه، تراش کیوت و حتی برای پسران تراش رومیزی پسرانه برای کودکان و نوجوانان در دسترس است و در بازار یافت‌ می‌شوند که بسته به سلیقه می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید.

 

تراش برقی

تراش برقی یا همان تراش الکتریکی هم گونه دیگری از این محصول است که در ساخت آن از موتور الکتریکی استفاده شده و دیگر با چرخش دست یا دستگیره، مداد را تیز نمی‌کند بلکه این روند به‌صورت برقی انجام می‌شود.

تراش تخصصی یکی از مدل‌های کمتر رایجی است که شاید زیاد با آن آشنا نباشید و بیشتر برای مدادهای زغالی، کنته و پاستل کاربرد دارد. براساس نوع ابزاری که قرار است تراشیده شود انواع مختلفی از این‌گونه تراش‌ها ساخته می‌شوند.

پاک کن تراش در یک سر پاک کن و در سر دیگر تراش دارد. این مدل کم جا است و برای جامدادی‌های کوچک بسیار مناسب‌ است. در مدل ذکر شده تراش‌ها به‌شکل مخزن‌دار هستند تا از بروز هرگونه سیاهی و کثیفی به داخل جامدادی جلوگیری شود اما توجه کنید که ست تراش پاک کن معمولا به صورت جداگانه و شامل یک پاک کن و یک تراش با طرحی یکسان است.

 

بهترین برند برای خرید تراش رومیزی چیست؟

برند‌های مختلفی از جمله فابرکاستل، کارل، دلی، فکتیس، استدلر، مپد و... از جمله مارک‌های معروف تراش هستند. شما می‌توانید تراش‌های کیوت و عروسکی متنوعی را از این برند‌ها خریداری کنید.

خرید تراش از سایت گاج مارکت:

اگر از آن دسته افرادی هستید که به دنبال پیدا کردن یک محصول با کیفیت و قیمت مناسب می‌گردید در سایت گاج مارکت محصول مورد نظر خود را جستجو کنید. برای مثال شما می‌توانید در بالای صفحه اصلی سایت در قسمت نوشت‌افزار، گزینه تراش را انتخاب کنید و همه کالاهای مربوطه را مشاهده کنید. قیمت ‌تراش‌ها در سایت گاج مارکت همراه با تخفیف است پس با ما همراه باشید.