کتاب مارکس و ویتگنشتاین

پراکسیس اجتماعی و تبیین اجتماعی
تولید کننده:
انتشارات نی

فروشندگان: فروشنده

پشتیبانی 24 ساعته
فرصت 7 روزه بازگشت کالا
تضمین کیفیت کالا
پرداخت امن از درگاه بانکی
  • درباره محصول
  • اطلاعات محصول
  • دیدگاه کاربران
  • پرسش و پاسخ
توضیح کلی

کتاب پیش رو مجموعه‌ای از مقاله‌ها و نوشته‌هایی در مورد مارکس و ویتگنشتاین است که در قطع رقعی توسط  نشر نی به چاپ رسیده است.

"هدف اصلی این پژوهش ترکیب اندیشه مارکس و ویتگنشتاین و ربط‌ دادن این دو اندیشه به برخی از مسائل اساسی در فلسفه علوم اجتماعی است. به‌رغم تفاوت‌های بسیار میان مارکس و ویتگنشتاین، هردو به رد ثنویت دکارتی می‌پردازند و نشان می‌دهند که ذهن ویژگیِ کنش است و اینکه معنای کنش در آگاهیِ سوبژکتیو نیست، بلکه در نظام پراکسیس اجتماعی‌ است که کنش در آن رخ می‌دهد. این منظر مشترک شالوده‌ای برای تضعیف مناقشه طولانی میان «سوبژکتیویسم» و «ابژکتیویسم» در علوم اجتماعی پی‌ریزی می‌کند که کلیدی برای راهیابی به مفهوم تبیین اجتماعی در نزد مارکس و ویتگنشتاین است. از آنجا که معنای کنش، در نظر آن دو، ویژگی نظم اجتماعی است و نه آگاهی فردی، آن نوع از تحلیل را  که در ضمنِ آثار آن‌ها موجود است نمی‌توان سوبژکتیویستی یا ابژکتیویستی خواند. بلکه، آن نوع از تحلیل جنبه‌های مفید هر دو شکل تحلیل را درهم ادغام می‌کند؛ چرا که از این دیدگاه لازمه فهم کنش، فهم نظام کردارها یا رسوم اجتماعی‌ است که کنش در آن رخ می‌دهد. در چندین موضع پای این بحث به میان می‌آید که سوبژکتیویسم و ابژکتیویسم هردو عمدتا کوشش‌هایی هستند برای حل مسائلی که ثنویت (دوگانگی) برای علم اجتماعی ایجاد کرده است و نیز علت توانایی مارکس و ویتگنشتاین در فراتر رفتن از این بحث این است که هردو ثنویت دکارتی را رد می‌کنند.
اهداف منحصربه‌فرد این پژوهش مورد علاقه خاص تمام فلاسفه و عالمان اجتماعی و مورد علاقه تمام کسانی خواهد بود که به پیوند میان این دو رشته توجه دارند."

توضیحات بیشتر
اطلاعات محصول
توضیحات بیشتر
امتیاز و دیدگاه کاربران
اولین نفری باشید که پرسش جدید ثبت می کند

خریداران این محصول‌،محصولات زیر را هم خریده‌اند

جهت ثبت اطلاع رسانی، لازم است وارد حساب کاربری خود شوید.